Apa Itu Al-Quran?
Qara’a
mempunyai erti mengumpulkan dan
menghimpun, dan qiraah bererti menghimpun huruf-huruf dan kata-kata satu dengan
yang lain dalam satu ucapan yang tersusun rapi. Quran pada mulanya seperti
qiraah, iaitu masdar (infinitif)
dari kata qara’a, qiraatan,quranan. Allah SWT berfirman yang ertinya, “Sesungguhnya atas tanggungan
Kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya. Apabila
Kami telah selesai membacakannya, maka ikutilah bacaannya itu.” (Al-Qiyaamah:
17–18).
Kata
qur’anah (bacaannya) pada ayat di atas bererti qiraatuhu (bacaannya/cara
membacanya). Jadi, kata itu adalah masdar menurut wazan (konjunsi) fu’lan
dengan vokal u seperti ghufran dan syukran. Kita dapat mengatakan qara’tuhu,
quran, qiraatan wa quranan, ertinya
sama saja. Di sini maqru’ (apa yang dibaca) diberi nama quran (bacaan), yakni
penamaan maf’ul dengan masdar.
Quran
dikhususkan sebagai nama bagi kitab yang diturunkan kepada Muhammad saw.
sehingga Quran menjadi nama khas bagi kitab itu, sebagai nama diri. Secara
gabungan, kata itu dipakai untuk nama Quran secara keseluruhan, begitu juga
untuk penamaan ayat-ayatnya. Maka, jika kita mendengar orang membaca ayat
Quran, kita boleh mengatakan bahawa ia sedang membaca Alquran. “Dan, apabila
dibacakan Quran, maka dengarlah dan perhatikanlah ….” (Al-A’raaf: 204).
Sebahagian
ulama menyebutkan bahawa penamaan kitab ini dengan nama Alquran di antara
kitab-kitab Allah itu kerana kitab ini mencakup inti dari kitab-kitab-Nya,
bahkan mencakup inti dari semua ilmu. Hal itu diisyaratkan dalam firman-Nya
yang ertinya, “Dan, Kami turunkan
kepadamu al-kitab (Quran) sebagai penjelasan bagi segala sesuatu.” (An-Nahl:
89).
“Tiada Kami alpakan
sesuatu pun di dalam al-kitab ini (Quran).” (Al-An’am: 38).
Sebahagian
ulama berpendapat bahawa kata Quran itu pada mulanya tidak berhamzah sebagai
kata jadian. Mungkin kerana ia dijadikan sebagai suatu nama bagi kalam yang
diturunkan kepada Nabi saw. dan bukannya kata jadian dari qaraa atau mungkin
juga kerana ia berasal dari kata qarana asy-syai’ bi asy-syai’, yang bererti
memperhubungkan sesuatu dengan yang lain atau juga berasal dari kata qaraain
(saling berpasangan), karena ayat-ayatnya satu dengan yang lain saling
menyerupai. Dengan demikian, huruf nun itu asli. Namun, pendapat ini masih
diragukan, yang benar adalah pendapat yang pertama.
Secara
Istilah
Quran
memang sukar diberi batasan-batasan dengan definisi-definisi logika yang
mengelompokkan segala jenis, bahagian-bahagian, serta ketentuan-ketentuannya
yang khusus: mempunyai genus, differentia, dan propium, sehingga definisi Quran
memiliki batasan yang benar-benar kongkrit. Definisi Alquran yang kongkrit
adalah menghadirkannya dalam fikiran
atau dalam realiti, misalnya kita menunjuk sebagai Quran kepada yang tertulis
dalam mushaf atau terbaca dengan lisan. Untuk itu, kita katakan, “Quran adalah
apa yang ada di antara dua buku,” atau kita katakan juga, “Alquran adalah
bismillaahir rahmaanir rahiim, alhamdulillaahi rabbil ‘aalamiin … minal jinnati
wannaas.”
Para
ulama menyebutkan definisi Alquran yang mendekati maknanya dengan membezakan
dari yang lain dengan menyebutkan bahawa Alquran adalah kalam atau firman Allah
yang diturunkan kepada Muhammad saw. yang pembacaannya merupakan ibadah. Dalam
definisi kalam merupakan kelompok jenis yang meliputi segala kalam. Dan, dengan
menggabungkannya kepada Allah (kalamullah) bererti tidak termasuk semua kalam
manusia, jin, dan malaikat.
Dan, dengan kata-kata
yang diturunkan, maka tidak termasuk kalam Allah yang sudah khusus bagi
milik-Nya.
“Katakanlah, ‘Sekiranya
lautan menjadi tinta untuk menuliskan firman Rabku, akan habislah lautan
sebelum firman Rabku habis ditulis, sekalipun Kami berikan tambahannya sebanyak
itu pula.” (Al-Kahfi: 109).
“Dan,
seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan lautan menjadi tinta,
ditambahkan sesudahnya tujuh lautan lagi, nescaya kalam Allah tidak akan
habis-habisnya.” (Luqman: 27).
Dan, membatasi apa yang
diturunkan itu hanya kepada Muhammad saw., tidak termasuk apa yang diturunkan
kepada nabi-nabi sebelumnya, seperti Taurat, Injil, dll.
Adapun
yang pembacaannya merupakan suatu ibadah mengecualikan hadis-hadis ahad dan
hadis-hadis qudsi–bila kita berpendapat bahawa yang diturunkan Allah itu
kata-katanya–sebab kata-kata pembacaannya sebagai ibadah, ertinya perintah untuk membacanya di
dalam salat dan lainnya sebagai suatu ibadah, sedangkan qiraat ahad dan
hadis-hadis qudsi tidak demikian halnya.
Sumber: Studi Ilmu-Ilmu
Quran , terjemahan dari Mabaahits fii ‘Uluumil Quraan, Manna’ Khaliil
al-Qattaan.
MUMTAZ YA SYEIKH......=)
ReplyDeletecubaan yang baik..boleh diperbaiki lagi..man jadda wajada
ReplyDelete